En het zit er weer op.. Tot over een paar uur!

13 juni 2017 - Bangkok International Airport, Thailand

Hoi allemaal!

In Ko Tao, zoals ik beschreef ik mijn vorige blog was ik alleen maar aan het relaxen en bruin aan het worden en ging ik niks bijzonders meer doen toch? Haha oeps nou een dag nadat ik mijn blog had geschreven heb ik toch weer een hoop gedaan.. De eerste dag ging ik op een snorkeltour, super leuk en eindelijk weer lekker zwemmen! Niet heel veel bijzonders gezien want het weer was ietsje minder en het water daardoor troebel. Maar het was niet minder leuk hierdoor. Had een Nederlandse moeder en dochter ontmoet en dit was erg gezellig! Lekker een dagje op het water, en ik was niet eens verbrand!

Diezelfde avond sprak ik papa en die zei dat ik MOEST gaan duiken. Omdat het hier prachtig is. Nou had ik helemaal niet in gedachten om te gaan duiken, het leek me echt niks voor mij plus het is best prijzig. Maar ik sprak een paar andere backpackers en die vertelde me dat je ook een introductie duik kunt doen, je gaat dan niet gelijk je certificaat halen maar gaat het gewoon een keertje uitproberen. En dat leek me eigenlijk wel leuk dus had het meteen geboekt voor de volgende, mijn laatste, dag op Ko Tao. Dus de volgende dag een ochtend vol theorie en smiddags het water op. Door het laagseizoen waren er weinig mensen en hierdoor had ik prive les. Mijn instructrice was super aardig en ze stelde me al gauw op mijn gemak. Ik was wel echt zenuwachtig want we zouden 12 meter diep gaan duiken, en wat nou als je geen lucht krijgt, je kan niet snel naar boven zwemmen want dan gaan je oren kapot, je moet heel voorzichtig met de druk om gaan. Maar gelukkig gingen we alles eerst uitproberen bij het strand. Haha nou dat heb ik geweten, dat was het engste van alles! Ik moest een soort basic skills doornemen met haar, zo moest ik onder water mijn zuurstofmasker af doen en weer op doen. Dit vond ik spannend maar was eigenlijk heel makkelijk. Daarna moest ik mijn masker aan haar geven, dat gebeurt in een situatie dat iemand zonder zuurstof komt te zitten, dus als je tank leeg is. Gelukkig heeft iedereen een reserve masker dus dan kun je met zn 2en ademen uit dezelfde tank om boven te komen. Als derde deed ze water in mn masker, zodat ik zout water bij mijn ogen kreeg, dit deed ze om me te leren hoe ik het water er weer uit krijg zonder dat ik daarvoor naar boven hoef te zwemmen. Dit ging echter helemaal fout, er kwam veel te veel water in mn masker dus ik raakte ik paniek, waardoor ik vergat te ademen. En toen ja toen begon ik te hoesten. Haha en toen durfde ik natuurlijk al helemaal niet meer. Maar goed, zolang ik precies deed wat zij me vertelde moest het goed komen. Dus daar gingen we. Elke meter dat je naar beneden gaat moet je de druk die in je oren ontstaat, proberen gelijk te trekken met de druk die in het water is. Dit vond ik echter heel lastig, dus ik had veel last van mn oren en moest af en toe weer een stukje omhoog. Maar uiteindelijk ben ik 12 meter diep geweest en 47 minuten onder water. Toen begon mijn tank leeg te raken en moest ik weer omhoog. Heeeeele gave ervaring, maar vond het ook best wel eng. Dat ademen is gewoon raar, met je mond open ademen en niet door je neus. Ik ben wel trots en blij dat ik het gedaan heb!

En toen was het tijd voor de volgende bestemming, Koh Phangnan! Het regende heel hard op Ko Tao toen ik er weg ging dus ik hoopte op beter weer! Goed getimed, weekje mooi weer gehad en toen op naar de volgende hopelijk zonnige bestemming! Helaas was het niet helemaal wat ik verwachtte, het was koud, regen achtig en bovenal... rustig.. En dat begrijp ik echt niet want de fullmoon party zat er aan te komen dus had immense drukte verwacht... Anyways, het hostel waar ik aan kwam was prima en op nog geen 300 meter van het strand. Mijn hostel was alleen ook nog erg leeg.. De enige mensen die er waren stonden te giechelen doordat ze mushrooms hadden gebruikt en hadden geblowed. Niet echt mijn ding dus daar zat ik dan. Toen kreeg ik een heel ontroerend mailtje van mijn lieve zusje. Ze stuurde een foto van zichzelf waarop ze aan het huilen was en ze zei omdat ik jou zo mis. En daarna nog een mailtje er achter aan dat ze op haar kamer aan het huilen was want ik was al zo lang weg en ze miste me zo. Ik brak een beetje van binnen en pakte snel de ipad om haar te facetimen. Dat arme kindje.. Ze is ook zo lief he.. Oh je had haar gezicht moeten zien toen ze mij aan de lijn kreeg. Ze schreeuwde het uit van blijdschap, zo schattig. Dus even gezellig geskyped en haar uitgelegd dat ik over een week al weer thuis zou zijn en dat ze niet meer moest huilen en toen veranderde ze gelukkig weer in de blije altijd schaterende mel! Ah toen besefte ik me wel even dat het tijd word om naar huis te gaan. Er waren nog steeds niet echt mensen waar ik een klik mee had dus toen maar een filmpje gekeken, was eigenlijk wel lekker. Savonds echt bij de allerleukste italiaan gaat eten. Hij heeft een restaurantje geopend en woont hier al 8 jaar. En het was goed eten wooooow, heel lekker! En daarna was ik eigenlijk kapot... Dus lekker een lange nacht slaap gepakt! De volgende dag werd ik wakker en was er nergens meer regen te bekennen, gelukkig de zon was er weer!! Op naar het strand! Eerst lekker een Nederlands zondags ontbijt gegeten, 2 gekookte eieren! Met een bakkie koffie en toen naar het strand! Lekker paar uurtjes op het strand gelegen en daarna lekker gedoucht gegeten en weer serie gekeken! Een rustig dagje dus!

De dag er na ook lekker rustig aan gedaan en lekker op het strand gelegen. Het is wel bijna grappig hoeveel verschillende kleuren ik op mijn lichaam heb nu. Mn bovenrug, schouders en armen zijn ontiegelijk bruin, mn buik en onderrug hebben een klein kleurtje maar t ziet er stom uit in vergelijking met mijn armen en bovenrug. Mijn benen zijn enigszins gekleurd, maar je ziet heel duidelijk een lijn lopen waar mijn broekje eindigt, dus dat is ook lelijk haha. Dus ik kom als een gevlekte mafkees weer thuis. Hopelijk word het snel mooi weer in Nederland, dan kan ik die tan lines weg werken.

En toeeen was het tijd voor het eerste feestje!! De Jungle party! Die is altijd de nacht voor de Full Moon party. Voordat we naar het feestje gingen een beetje zitten kletsen en kaarten met andere mensen van het hostel en daarna met de taxi naar het feestje. En het was suuuuper leuk! Ze draaiden techno muziek dus was helemaal mijn ding. Het was een soort festival idee midden in de jungle. Heel erg leuk. Echter was ik niet van plan om heel veel te drinken of het laat te maken want zoals ik al zei had ik de dag er na nog een feestje. Dus we waren terug in het hostel rond 3 uur. Nog lekker een tosti gegeten van de 7- eleven en toen mn bedje in. Dat heb ik nog helemaaal niet verteld maar 7-eleven is de supermarkt van thailand waar je vrijwel alllles kunt halen, het is een goedekope hemel voor backpackers. Hier haal je dus bijv goedkoop drinkwater, tussendoortjes of dus zo'n tosti. Die warmen ze voor je op in de winkel dus dat is ideaal.

De volgende ochtend werd ik wakker en besefte ik me dat ik nog maar 4 dagen had voordat de dag aanbrak dat ik naar huis moest, wat een raar idee zeg. Na zo lang reizen weer naar huis. Ik denk dat ik ga vergeten dat je het water uit de kraan gewoon kan drinken, ik kijk uit naar Nederlandse kaas (want kaas is hier niet zo heel lekker) en vooral naar dat ik alles kan eten zonder me af te vragen of ik er misschien ziek van zal worden..

De volgende ochtend kwam ik er ook achter dat mijn oksel opnieuw geinfecteerd is, een van de plekjes is denk niet goed geheeld en begint nu weer te pruttelen... Heel erg balen maar hoop dat als ik het goed schoon houd dat het mee valt. Het is bizar hoe makkelijk je infecties oploopt hier. Ik zie overal toeristen, maar ook locals, met wonden, verbandjes en iedereen heeft wel een verhaal. Dus als tip voor iedereen die ooit nog naar Thailand of uberhaupt zuid oost azie wil, neem een hele boel betadine mee, je gaat het nodig hebben..

En toen was het zover, de reden dat ik op dit eiland ben, de Full Moon party! Oooh wat had ik daar veel zin in! Het begon rond 5 uur smiddags al drukker te worden, straten liepen vol, overal kwamen kraampjes vandaan en er werd in de restaurants een andere menu kaart tevoorschijn getoverd, met hogere prijzen.. 1 keer in de maand veranderd het hier in een compleet gekkenhuis, mensen drinken emmers vol drank (ik maak geen grap, ze drinken echt uit emmers) en zijn zo dronken dat ze niet meer weten waar ze zijn en wat ze doen. Zo ook de mensen uit mijn hostel.. Overal hoorden je geluiden vandaan komen van minimaal 2 personen die erg intiem bezig waren, als jullie begrijpen wat ik bedoel haha... en iedereen die geen 'partner in crime' had gevonden was aan het feesten, zwemmen in de zee of in slaap gevallen doordat ze zo dronken waren. Er waren geen andere Nederlanders in mijn hostel, alleen maar Engelsen, Canadezen en Amerikanen. Dus na een paar drankjes verstond ik niks meer van al die accenten. Ik kon niet echt aansluiting vinden dus besloot maar alleen op pad te gaan. Het feest zelf was ontzettend gaaf, allemaal fluoriserende kleuren, het hele strand bom vol en goede muziek. En wat ook erg leuk is, is dat de full moon party niet zomaar op Koh Phangan gevierd wordt. De volle maan is daar zo ontzettend mooi en zo fel, echt prachtig om te zien. Her schijnt dat de mooiste volle maan te zien is vanaf Koh Phangan. En ik geloof dat wel want wauw! Maar in mijn eentje was ik het helaas snel zat. Ik was dus rond 3 uur in het hostel, terwijl de meeste rond 6/7 uur pas aan kwamen wankelen. Ik heb dus ook mega slecht geslapen, de hele tijd liepen mensen in en uit. Maar goed, dat kon ik verwachten en was ook niet zo erg. Ik denk dat ik de enige was die niet dronken genoeg was om daar door heen te slapen. De volgende dag nog een beetje rondgelopen en van het zonnetje genoten. En hartelijk gelachen om de mensen die nog steeds dronken waren. En toen was het tijd om Koh Phangan vaarwel te zeggen, want het was tijd om terug te gaan naar... Bangkok.. Mijn alllller laatste stop.. ik ben daar nog 2 daagjes gebleven en toen was het alweer tijd om naar huis te gaan..

De reis naar Bangkok begon nogal chaotisch. Zoals ik wel eerder heb gezegd zijn Aziaten niet zo de tijd, ze zijn altijd te laat en regelen dingen maar half. Zo ook nu, mijn taxi kwam maar niet, dus ik vroeg aan de eigenaar van het hostel waar de taxi bleef. Vroeg hij me waar ik het had geboekt... Eh nou bij jou, gisteren... Ja als hij het vergeet is er natuurlijk ook geen taxi gebeld. Dus daar kwam de taxi, een half uur later dan gepland. Kom ik op de haven, kijken ze me raar aan, you need other ticket, other ticket. Ja hoi leuk en alles maar die heb ik niet gekregen.. Dus toen moest ik weer wachten, ze gingen mijn ticket halen, maar het was al kwart over 5 en de boot zou weg gaan om 5.... Nou uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en heb ik de boot gehaald maar ik was heel boos en dit is zeker iets wat ik niet ga missen aan Thailand! De rest van de reis verliep prima, behalve dat ik de nachttrein hetzelfde verwachtte als naar Chiang Mai en dit was een oud gammelend wrak. De deuren stonden wijd open de hele tijd, en dan bedoel ik niet de tussendeuren maar de deuren waar je in en uit de trein stapt, dus het was de hele nacht een pokke herrie! Ik was gelukkig zo moe dat ik wel heb geslapen maar ik was om 6 uur klaar wakker. Maar ach, toen ik eenmaal in Bangkok aankwam was ik het alweer vergeten. Dit was even mijn zeikmomentje. Nu weer leuke verhalen hihi!

In Bangkok had ik eigenlijk nog maar 1 ding dat ik echt graag wilde en dat was een tattoo! Dus ik ging in mijn hostel op zoeken hoe ik bij de tattoo shop kon komen die ik had uitgezocht en waarvan ik dacht dat het een goede was! Sowieso ging ik even wat dingetjes uitzoeken en ook gewoon een beetje relaxen want pff ik was heel erg moe van het reizen en de full moon party.

Smiddags ben ik naar de tattoo shop gegaan en ik werd heel vriendelijk ontvangen dus wist gelijk dit is een goede, hier voel ik me fijn. Na een kort overleg en uitleg van wat ik precies wilde hebben we een afspraak gemaakt voor de volgende dag. Ooooh wat spannend!!!! Mijn eerste tattoo!! Ik heb zo ontzettend veel ideeën, maar laten we eerst maar beginnen met 1. De tattoo die ik hier wilde laten zetten is mijn reis route op mijn voet! Mijn voeten hebben me overal naar toe gedragen, daarom op mijn voet.

Op de terugweg naar het hostel heb ik een meisje met Down gezien. Heel grappig om een thais meisje met Down te zien want ze ziet er weer totaal anders uit dan Mel. Maar ze was niet minder schattig. Ik schat haar een jaar of 18/19. Lange vlecht en lekker scheel bekkie en aan het knuffelen met haar papa. Super lief, werd er helemaal vrolijk van toen ik haar zag.

De volgende dag besloot ik dat het toch ook wel leuk was om nog wat leuks te doen en ben ik de beruchte Co van Kessel fietstour gaan doen! Dit is een fietstocht door het echte Bangkok. De kleine straatjes wasr geen toerist te vinden is, een lokale markt met bloemen fruit en groenten en een kleine tempel met een mooie gouden buddha. Het was een tour van 3 uur en echt super leuk. Ook leuk dat het is opgericht door een Nederlander. Co van Kessel. Deze man is wel al overleden inmiddels. Maar de Thai dragen zijn bedrijf voort, super leuk. Heeerlijk ook om weer op de fiets te zitten, lang geleden! Doet me wel herinneren aan het feit dat mijn fiets kapot is. Dus die moet nog even gemaakt worden. Weet alleen niet meer wat er aan de hand was haha.

Oke en toen kwamen we aan bij het moment suprême! Mijn tattoo!! Ja nee stop maar met enthousiast zijn want ben nog steeds blanco. In de shop konden ze mijn idee niet uitwerken tot iets waar ik verliefd op werd, en ik wil een tattoo waarvan ik denk Ja! Dit is het! Ik heb ze toen vriendelijk bedankt en met pijn in mijn hart besloten te wachten tot ik helemaal zeker weet wat ik wil! Ze konden sowieso thailand niet bij me op mn voet tatoeëren omdat thailand in hun ogen een heilig land is en dus mag het niet worden getatoeëerd op je voet, sterker nog niet onder je middel. Dus toen viel mn idee in duigen. Ik vind het nog steeds jammer maar sta wel achter mijn beslissing. En weet 100% zeker dat ik binnenkort een prachtige tattoo laat zetten in Nederland.

Ik had een paar hele leuke meiden ontmoet in het hostel waar ik mijn laatste avond heerlijk mee ben gaan eten. Daarna zijn we naar een Rooftopbar gegaan. Ontzettend duur maar wat een uitzicht! En hele goede wijn dus al met al een hele leuke avond! En toen ja... Toen zat mijn laatste avond er op.. Zo raar.

Vandaag werd ik dus ook wakker met gemengde gevoelens, ben ik blij dat ik naar huis ga? Ik heb afgelopen 2 weken echt af zitten tellen tot dit moment, ik vond het wel weer tijd om naar huis te gaan. Maar nu ik daadwerkelijk op de airport sta, te wachten tot ik mag inchecken... Ik weet niet, een paar dagen langer was ook wel leuk geweest haha! Maar ben wel blij dat ik MORGEN iedereen weer zie hihi.

Dus ja daar sta ik dan, het einde van mijn grote avontuur is daar.. Het is zooooo snel gegaan! Ik wil zeker nog een keer terug naar Azie! Maar voor nu, is het klaar finito done. Haha echt heeeel onrealistisch nog.

Oh wat gek om nu deze blog af te sluiten, al zal het niet mijn laatste zijn ;)

Heeeel veel liefs knuffels en groetjes vanuit Bangkok,
Tot over een paar uur!!!!

Kim